ΔΙΑΛΕΞΤΕ ΔΡΑΣΕΙΣ & ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Ο Γίργκεν Μπανσέρους μιλά στην Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου!

Ο Γίργκεν Μπανσέρους, ένας από τους διασημότερους συγγραφείς παιδικής λογοτεχνίας και «πατέρας» του δημοφιλούς ντετέκτιβ Κλουζ, επισκέπτεται την Αθήνα, καλεσμένος της διοργάνωσης Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του δήμου Αθηναίων και σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Μεταίχμιο. Ο συγγραφέας θα περιμένει μικρούς και μεγάλους την Κυριακή, 9 Δεκεμβρίου 2018, στις 12 το μεσημέρι, στον κινηματογράφο ΔΑΝΑΟ (Λ. Κηφισίας 109). Πριν τον γνωρίσουμε από κοντά κι ακούσουμε τις ιστορίες του τρομερού Κλουζ, ο συγγραφέας μίλησε στην Άννα Ρούτση για τα βιβλία, παιδικά και μη, τους ήρωές του και τις εντυπώσεις του από τη χώρα μας

Τι σας παρακίνησε να γράφετε για παιδιά και νέους;

Όταν ήμουν 16 χρονών, ξεκίνησα να γράφω ποιήματα και συνέχισα μέχρι τα 34. Το 1983 ζούσα στο Ντόρτμουντ κι έβλεπα βιαιότητες εναντίον Τούρκων, ειδικά εναντίον παιδιών από την Τουρκία. Σ’ αυτές τις συνθήκες αποφάσισα να γράψω ένα βιβλίο για παιδιά. Όσο εργαζόμουν, συνειδητοποίησα ότι το να γράφω για παιδιά μ’ έκανε ευτυχισμένο. Το βιβλίο με τον τίτλο «No braces for Oya» έγινε μεγάλη επιτυχία. Από τότε η συγγραφή για παιδιά είναι το πάθος μου.

Ποια είναι η συνταγή επιτυχίας για τη σειρά του ντετέκτιβ Κλουζ;

Δεν υπάρχει συνταγή! Μέχρι και σήμερα είναι για μένα ένα θαύμα το ότι ο Κλουζ είναι τόσο πετυχημένος κι έχει μεταφραστεί ήδη σε 21 χώρες. Την τελευταία φορά που ήμουν στην Αθήνα, ένα κοριτσάκι είπε: «Ο Κλουζ είναι διαφορετικός!». Ίσως αυτό να φταίει!

Και η συνταγή της αποτυχίας των παιδικών βιβλίων ποια μπορεί να είναι;

Δε νομίζω ότι υπάρχει συνταγή για την επιτυχία ή την αποτυχία ενός βιβλίου! Κάνεις ως συγγραφέας ό,τι καλύτερο μπορείς και περιμένεις να δεις τι γίνεται στην αγορά. Μπορεί ένα καταπληκτικό βιβλίο να εκδοθεί τη λάθος στιγμή κι από λάθος εκδότη κι έτσι ν’ αποτύχει. Μπορεί ένα κακό βιβλίο να εκδοθεί την κατάλληλη στιγμή κι απ’ τον κατάλληλο εκδοτικό οίκο και να γίνει μπεστσέλερ. Ποτέ δεν ξέρεις!

Έχετε ξαναέρθει στην Αθήνα πριν λίγα χρόνια. Ποια ήταν η εντύπωσή σας από τα παιδιά εδώ και τη σχέση τους με το βιβλίο;

Τα παιδιά στην Ελλάδα είναι ενθουσιώδη. Σε καμιά άλλη χώρα δεν έχω ακούσει τόσα καλά λόγια κι ερεθίσματα για τη δουλειά μου. Έχω την εντύπωση ότι τα παιδιά στην Ελλάδα ζουν μέσα και μαζί με τα βιβλία που τους αρέσουν – ψυχή τε και σώματι!

Τι συμβουλή θα δίνατε σε συγγραφείς παιδικών βιβλίων στην Ελλάδα;

Δεν είμαι σε θέση να συμβουλεύω άλλους συγγραφείς. Μπορώ μόνο να τους ενθαρρύνω να κάνουν το δικό τους, να γράφουν αυτά που πρέπει να γράψουν, αυτά που είναι σημαντικά γι’ αυτούς. Αν ο Πήγασος είναι με το μέρος σου, θα γίνει επιτυχία. Αν όχι – δεν πειράζει, συνέχισε να γράφεις.

Βαριέστε ποτέ τους ήρωές σας; Πώς τους εξελίσσετε;

Άλλες φορές τους μισώ, άλλες φορές τους λατρεύω. Αλλά ποτέ δεν τους βαριέμαι. Βαριέσαι ποτέ τα παιδιά σου; Η εξέλιξη των χαρακτήρων είναι το πιο σημαντικό πράγμα, όταν ξεκινάω ένα βιβλίο. Μόνον οι αυθεντικοί ήρωες μπορούν να πάρουν τη ζωή στα χέρια τους. Παρεμπιπτόντως στα γραπτά μου ο κάθε ήρωας είναι ένα μίγμα προσώπων που γνωρίζω.

Πριν λίγα χρόνια χρόνια γράψατε για πρώτη φορά βιβλίο ενηλίκων και μάλιστα αστυνομικό. Πώς ήταν ως εμπειρία;

Είναι η ίδια αίσθηση, όπως το να γράφεις για παιδιά. Η βασική διαφορά είναι ότι μπορείς να δουλέψεις περισσότερο με λογοτεχνικές τεχνικές: κοψίματα, αναδρομές, αλλαγές οπτικής, κλπ. Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα για ενήλικες πρέπει να έχει τα ίδια στοιχεία με το αντίστοιχο για παιδιά: Ταχύτητα, έξαψη και μυστήριο.

 

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ
ΏΡΑ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ